Így segíthetünk a szerettünknek kilábalni a depresszióból

A depresszió nem pusztán az életörömtől, a reménytől és a motivációtól foszt meg: kihathat a beteg partnerének kedélyállapotára is. Nem ritkán ugyanis megterhelő az általunk ismert, szeretett személyt látni, ahogyan teljesen kifordul magából.
Így segíthetünk a szerettünknek kilábalni a depresszióból

Partnerként, barátként vagy családtagként sokakból vált ki mély fájdalmat, hogy semmivel sem enyhíthetnek szerettük válságos lelkiállapotán.

Jellemző, hogy a hozzátartozók és ismerősök ilyenkor eszköztelennek érzik magukat, hiszen semmivel sem tudják a másikat kibillenteni a depresszióból. Vannak azonban stratégiák, amelyekkel mégis javíthatunk a helyzeten.

Nézzünk szembe a tényekkel!

Habár a legjobb lenne a fájdalmas érzelmeket a szőnyeg alá söpörni, és tudomást sem venni a problémákról, bizonyítottan segít, ha a beteg és partnere is megismeri az állapot okát és hátterét. A tudás, a megismerés növeli az énerőt, ami segít a megküzdéshez kellő energiákat mozgósítani.

A legjobb megoldás a terápia - ennek kiegészítéseként (!) azonban értékes információkra tehetünk szert, ha az állapotnak utánaolvasunk az interneten. Önsegítő fórumokra, Facebook-csoportokba is beléphetünk, ahol a sorstársak nyújthatnak vígasztalást.

Bánjunk csínján a “jó tanácsokkal”!

Ha depressziós ember közelében vagyunk, nagy kísértés lehet a fejéhez vágni, hogy ő maga is felelős az állapotáért. “Szedd már össze magad!”, “Csak kelj fel és mozdulj ki!” - hangzanak el ilyenkor a “jó tanácsok”. A valóságban azonban ezek ritkán segítenek, csak a bűntudatot erősítik az érintettben.

A pszichológusok azt javasolják, ilyenkor inkább biztosítsuk a támogatásunkról és arról, hogy bármivel segítünk, amit csak megtehetünk érte. Fontos hangsúlyozni azt is, hogy - a látszattal ellentétben - ez az állapot egyáltalán nem a beteg hibája.

Gondoskodjunk önmagunkról is!

Habár a szerettünk betegsége megterhelő, elengedhetetlen, hogy mi magunk időről időre új energiával töltődjünk fel. Ha ezt megtagadjuk magunktól, olyannyira kimerülhetünk, hogy képtelenek leszünk támogatást nyújtani - a saját lelki egészségünkről nem is beszélve.

Az önmagunkról való gondoskodás azt is jelenti, hogy nem terheljük túl magunkat és tiszteletben tartjuk a saját határainkat. Sokat adhat nekünk a kedvenc hobbink gyakorlása, a közös programok a barátainkkal, vagy ha elsajátítjuk az autogén tréning technikáját.

Ne feledkezzünk meg arról sem, a depresszió betegség, ami orvosi kezelést - jelen esetben pszichoterápiát - igényel. Esetenként a partnerrel közös terápiás ülések is hasznosak lehetnek.

Galambos Dániel

Kapcsolódó cikkek

A meditáció elsajátításának lépései

A meditáció elsajátításának lépései

A meditáció megtanulásának első lépése a gyakorlás.

Így segíthetünk a szerettünknek kilábalni a depresszióból

Így segíthetünk a szerettünknek kilábalni a depresszióból

A pszichés problémák a beteg környezetét is megterhelik.

Bármilyen fertőzést gyorsabban küzdhetünk le a probiotikumokkal

Bármilyen fertőzést gyorsabban küzdhetünk le a probiotikumokkal

Hatékonyabban vesszük fel a harcot a kórokozókkal, ha kiegyensúlyozott a bélflóránk.